zondag 18 mei 2014

KCW werd KCTrimester...

Waar ik in januari nog vol enthousiasme over blogde en waar alle patroondelen voor de projectjes mooi op tijd geknipt werden... daar werd tot op vandaag met geen woord meer over gesproken. Shame on me! Jip, ik heb het over de KCW van februari!

Alle beslommeringen van mijn vorige blogpost verklaren de vertraging, maar ik ben heel blij dat mijn geplande kledingstukken nu eindelijk in elkaar zitten en ... dat die twee pateetjes van mij er nog in passen! 

I proudly present:

Het babyjasje uit Zo geknipt
Een echt gemakkelijk projectje met een overduidelijke uitleg. Tegenwoordig beloven ze in vele boeken en op vele patronen een duidelijke uitleg, maar hier is dat écht het geval! Ennnn het zat nog vrij snel in elkaar ook!


 Stof: Sjiekebiele (vorige zomer)
+ dekentje van Ikea

De omkeerbare kaptrui  
Wel, dat was totaal andere koek! Ik volgde deze handleiding en alles ging goed tot het vastnaaien van het kapgedeelte. De foto's zijn opeens wat minder duidelijk en deze leek in de omkeerbare wereld kreeg opeens de hele boel niet meer gekeerd. Paniek, zweet en gevloek, maar met wat extra denkwerk erbij van manlief, heb ik dan de boordstof onderaan losgetornd - ik verzeker je, niet het meest leuke werkje - maar dan is alles wel goed gekomen. 

Alsof het tornwerk nog niet genoeg was, besloot Lenn - in een laatste fase van het naaiproces - om ook de schaar even ter hand te nemen en gaf hij een klein knipje (1cm) in het rode deel aan de schouder. AAARGGH! Wonder boven wonder bleef ik daar verrassend kalm onder en flockte ik rustig een sterretje op het knipje.

Als kers op de taart wou Lenn de trui helemaal niet. Hij was er stellig van overtuigd dat het een trui voor Lou - aka Nou - was. Hij legt duidelijk een link met het eerdere vossenpakje voor broerlief. (Gelukkig is hij al van gedachten veranderd.)

Ik ben best fier op de omkeerbaarheid van die trui, maar vraag me toch nog steeds af waarom die kaptrui perse omkeerbaar moest zijn... Lenn droeg hem nog maar 1x met de rode stof naar buiten... In het vervolg laten we dat toch maar achterwege! ;-)


 Vosjestricot: stoffenspektakel
Rode tricot: 't Naaldeke
Boordstof: uit oma's kast

Ik heb toch ook enkele serieuze bedenkingen bij de kwaliteit van die 'goedkopere' tricots. Na een drietal keer wassen (zonder droogkast) pluizen ze enorm en is de kleur ook ferm vervaagd. Als iemand daar een remedie voor heeft, graag! 

Veel liefs

Skunkamamsie  



10 opmerkingen:

  1. Met de duurdere tricots alla lillestof heb ik dat ook dat de kleuren niet meer zo fel zijn na paar keer wassen..spijtig!
    Er staat ook nog een kaptrui op mijn lijstje, en idd, waarom omkeerbaar maken als ze die toch meestal aan 1 kant dragen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, dat vroeg ik me dus ook af... achteraf... ;-) Laten we zeggen dat het een uitdaging was!

      Bij Lillestof zelfde ervaringen? Jammer... Ik zal het dan toch bij de goedkopere tricotjes houden... Het is gewoon altijd jammer om te zien dat iets uit de winkel dat bijna niet heeft en waar je dan al je liefde in steekt ...

      Verwijderen
  2. Ik steek daar geen moeite on, in omkeerbaarheid - dat marcheert hier toch niet.
    Mooie naaisels !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Awel, dat heb ik me ook al dikwijls afgevraagd. Waarom omkeerbaar maken als er toch duidelijk ene favoriete kant is :) en anders maak je beter ineens twee truien, kan de ene in de was, en de andere aan :) Goed dat het is afgeraakt, die projectjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zeg je zoiets... :-) Volgende keer ga ik voor die twee truien!

      Verwijderen
  4. Dat babyjasje is zo schattig! En ik vind ook dat tricot heel snel afgaat en pluist, meestal...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtwerk!
    En ik krijg daar dus ook de kwak van hé, van slechte kwaliteit stoffen. Hoe lang bestaat dat al niet, tricot? Kunnen ze dat nu nog niet naar behoren maken? Idem met ritsen: hoeveel brol dat er verkocht wordt! En je weet het altijd maar achteraf hé en prijs is niet atijd een indicatie.

    BeantwoordenVerwijderen